Sunday, May 13, 2012

Moederdag

Rhubarb-ginger liquor. Look here for the recipe in English.

Altijd lastig om een cadeautje te bedenken voor iemand die alles al heeft. Maar met een zelfgemaakt cadeau maak je m'n schoonmoeder blij. Dus krijgt ze rabarber-gemberlikeur in een mooi flesje.


Likeur is makkelijk te maken. Je mengt 40% wodka met suiker en datgene waarvan je wilt dat de smaak aanneemt. Bijvoorbeeld koffiebonen, aardbeien, appel, noten enz.

Rabarber-gemberlikeur maak je zo:

Ingrediënten:
3 dl wodka, 40% alc.
2 mooie rode rabarberstengels
een stuk gember zo groot als een half kippenei
een kaneelstokje
1 dl suiker
glazen pot met deksel


Giet de suiker in een glazen pot. Snijd de rabarber in stukjes van ongeveer 5 mm en de gember in 3-4 stukken en doe ze bij de suiker in de pot. Giet de wodka erover heen en voeg het kaneelstokje toe. Zet de pot op een koele donkere plaats en schud dagelijks tot alle suiker is opgelost.


Na 3-4 weken zeef je het mengsel, vang het vocht op in een maatbeker. Voeg 3 dl water toe aan je likeur (mijn moeder vindt dit overigens zonde) en giet het over in een mooie fles.

De overgebleven rabarber, kaneel en gember kun je kort koken en met wat suiker eten bij yoghurt, cake of ijs bijvoorbeeld.


2 comments:

  1. Superleuk om te lezen hoe je dat nou maakt, moeilijk is het volgens mij niet :) Komt op mijn "leuke-verjaardagscadeautjes" lijstje!

    ReplyDelete
  2. Dit zijn de allerleukste blogberichtjes, vind ik! Ik ben dol op deze doe-het-zelf/overlevingsrecepten. Ga door, ga door!!

    ReplyDelete